Popular Science Ocak 2013 sayısı: Büyük bir düş kırıklığı

Popular Science degisi Türkçe yayımlanmaya başlayınca çok sevinmiştim. Ocak sayısına kadar da dergiyi beğeniyle izliyordum ve herkese öneriyordum. Ocak sayısı ise büyük bir düş kırıklığı benim için.

Düş kırıklığının nedeni Tuna Emren’in yazıları. Derginin büyük bir bölümünü kaplıyor bu yazılar ve sanki tuvalette yazılmış gibi: Bilimsel değil, yalan-yanlış bilgilerle dolu.

Sayfa 61: Oysa kuantum ölçekte ne yerçekimi, ne de uzay ya da zaman sınırlaması var…Kuantum gerçeklik düzeyi, bizim dünyamızı en çok etkileyen yerçekimi gücünün ortadan kalktığı, onun yerine elektromanyetizm ile güçlü ve zayıf çekirdek kuvvetlerinin işe koyulduğu bir yer.

Nasıl yani? Yerçekimi kuantum ölçekte iptal mi oluyor? Ne kadar saçma bir iddia bu! Yerçekimi her zaman ve her yerde var. Olmayan şey, kuantum fiziğinin yerçekimini henüz açıklayamamış olması. Kuantum fiziğinin en önemli kuramı Standart Model, yerçekimi dışındaki herşeyi formüle edip açıklayabiliyor. Ama bu, kuantum fiziğinin yerçekimini yok saydığı ya da kuantum ölçekte yerçekiminin olmadığı anlamına gelmez. Emren bu noktayı hiç anlamamış.

Sayfa 65: Standart bir bilgisayar tek bir bitten sadece dört ihtimal yaratabiliyorken, kübitler çok daha fazla görevi aynı anda mükemmel bir biçimde gerçekleştirebiliyor.

Bir bitle dört ihtimal nasıl gösterilir? Bir bit ya da 0 ya da 1 olabilir; yani, iki durumu ya da ihtimali gösterebilir. Emren bu dört ihtimali nasıl açıklıyor ki? Saçmalar saçması bir şey.

Sayfa 66: Emren, Van Lommel adındaki bilim adamının savlarından söz ediyor: Bilim adamına göre, beynin işlevleri sona erdiğinde bile, bu bilgi alanları varlığını sürdürmeye devam ediyor. Bu nedenle beyin ölümleri gerçekleşen hastalar, hatırlama, hissetme v ehayal etme gibi zihinsel fonksiyonlarına devam ediyorlar. Hayır, Von Lammel beyin ölümünden sonraki faaliyetten söz etrmiyor. Onun çalışmaları Near Death Experiences (Ölüme Yakın Anlardaki Deneyimler) üzerine. Bu çalışmalar beyin ölümünü kapsamıyor. Beyin ölümü ölümdür ve geri dönüşü olmayan bir şeydir.

Sayfa 68: Bu sorular cevaplanabildiğinde, belki de karşımızda kuantum bilinç olarak adlandırabileceğimiz bir kollektif zeka bulacağız.

Bu ne şimdi? Piyasada kuantum bilinç, kuantum yaşam koçluğu gibi sahtekarca ifadelerle dolaşan adamların ifadelerine benzemiyor mu bu?

Tuna Emren gibilerine tartışmalı yazılar yazdırmak yerine yalnızca Popular Science’ı adam gibi çevirme işine yoğunlaşsalar daha iyi olmaz mıydı?

Şu yazıları da okuyabilirsiniz:

Popular Science Şubat Sayısı: Yeni Bir Düş Kırıklığı

Popular Science Türkiye’de saçmalıklar devam ediyor.

Popular Science’ın Nisan sayısı da felaket

22 Yanıt to “Popular Science Ocak 2013 sayısı: Büyük bir düş kırıklığı”

  1. Burak Cem Says:

    bence de eksik ve yanlış noktaları var ,noetik ve morfik alanlarına yoğunlaşması biraz can sıkıcı olmuş fakat kuantum dolanıklığı ve kriptografisini anlaşılır bir şekilde gayet güzel açıkladığını düşünüyorum . bit olayına gelince 1 ve 0 dan oluşan 2 li bitleri yani 10 01 00 11 den 4 olasılık var ve yazıda bu ikililiği de açıklıyor bence siz anlayamamışsınız .

    • muratyildirimoglu Says:

      Burak Cem, Tuna gibi yazarların okurlarının nasıl insanlar olduğunu merak ediyordum, sayende merakım giderildi:)
      Tuna yazısında şöyle diyor: “Standart bir bilgisayar tek bir bitten sadece dört ihtimal yaratabiliyorken…” Yani, açık bir şekilde tek bir bit (rakamla, 1 bit) diyor. Sen iki biti nereden çıkarttın? İki bit yerine üç bit kullansaydın sekiz ihtimali gösterebilirdin, dört bit kullansaydın 16 ihtimal. Ne bu, böyle devam mı edeceğiz? Bu nasıl mantık?

  2. mahir Says:

    aynı yazıyı beğenerek okudum. hatta googledan onu araştırırken sizin blogunuzda yazanları gördüm. şu son yazdığınız cümle var ya hani;
    Bu sorular cevaplanabildiğinde, belki de karşımızda kuantum bilinç olarak adlandırabileceğimiz bir kollektif zeka bulacağız. – demiş ve siz kızmışsınız. ama ardından da şu cümle geliyor;
    ancak konuya katı bir materyalizmle yaklaşıp beynin gerçeğin tek birimi ve nihai yargıcı olduğunu söylemek de mümkün.

    bunun nesine kızdığınızı anlayamadım 🙂 yani zaten taraf tutarak yazmamış kanımca. ardından antitezi de yazmış bir cümleyle ve her ikisine de inanan vardır demiş bir nevi. geri kalan konularda eleştiri yapacak kadar iyi bilmiyorum kuantumu ama yukarıdaki mesaja da katılıyorum. 1 bitten 4 ihtimali hepimiz bu şekilde dile getirirdik, ben de IT konusunda uzmanım ve okurken o cümle bana tuhaf gelmedi. yine de sizin yazınızı gülümseyerek okudum. siz başka bir şeye kızmış ve hıncınızı o yazıdan çıkartmışsınız gibi duruyor.

    daha az öfkeli, daha çok neşe dolu günler dilerim 🙂

  3. erbilsilik Says:

    IT uzmanı değilim ama bende bir bitten 4 ihtimal olayını anlayamadım.Bir bit demek,açık veya kapalılık durumu değil mi? Yani 2 olasılık olması gerekmez mi?

  4. cem Says:

    1 byte 8 bittir. 1 bit ise sadece 0 ve 1(ya 0 yazabilirsin ya da 1) den oluşan rakamdır.yani 1bit için iki ihtimal vardır.açık ve net.IT konusunda uzman olman gerçeği değiştirmez.eğer 1 bitin 4 ihtimali olduğunu söylüyosan seni kim IT konusunda uzman yapmışsa yapmaması gerekirmiş

  5. waroi Says:

    Evet hatalar var (özellikle meşhur bit olayı) ama yinede beğenerek okuyorum çünkü farklı görüşleri okumak gerekir bence, yanlış olsalar bile… Zaten o yanlışı görebilecek seviyeye gelmişseniz eğer ne mutlu size… Ayrıca yaptığınız tüm eleştirileride beğenerek okudum, zaten bunun olması gerekirdi, bir fikir yazılmış okunmuş ve burada yapılan eleştiri ilede geri dönüşü sağlanmış… Bence durum tüm yanlışlara rağmen harika bir şekilde ilerlemekte… (Ayrıca söylemeden edemeyeceğim benim kaçırdığım 1 bit’den 4 ihtimal çıkarabilen bir teknoloji mi var acaba 😀 )

    • muratyildirimoglu Says:

      waroi, ben de halen dergiyi alıyorum. Çünkü orijinali 25-30 tl iken Türkçesi 3.5 tl. Ama Tuna Emren de sahtekarca yazılarını sürdürüyor. Hem okuyup hem de bu kişinin yanlışlarını sürekli yüzüne vurmak gerekiyor. Şimdiye kadar yanlışlarından utanmadı. Ama umut kesilmez, değil mi?

  6. waroi Says:

    Birde bişey soracağım ocak ayında denisova insanları hakkında bir yazı vardı, sanki ben onu daha önce başka bir yerde okumuş gibiyim, kopya olma ihtimali varmı sizce? öyle ise yasal süreç gerektirir çünkü…

  7. waroi Says:

    Zaten nerde okuduğumu hatırlarsam paylaşırım sizinle de ama şu an tam hatırlayamıyorum… Ama yinede dergiyi severek okuyorum… Zaten türkiyede bir bu var 1 yıldır, birde devlet eli değmiş bilim ve teknik var 🙂

  8. Zafer Latif Says:

    Merhaba. Tuna Emren’in yazılarından rahatsız olduktan sonra kendisi hakkında araştırma yaparken bloğunuza denk geldim. Yalnız olmadığımı gördüğümde şaşırdım. Çünkü bu tarzda eleştiri yapan insanlara pek rastlamıyoruz. Benim değindiğim noktalar, attığım mail ve karşılığında gelen “kaba” cevabı içeren yazımı incelemenizi istiyorum. Teşekkürler: http://zafer.co/popular-science-turkiye-dergisinde-yasanan-rezalet/

  9. Popular Science Şubat Sayısı: Yeni Bir Düş Kırıklığı | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] Şu yazıları da okuyabilirsiniz: https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  10. Popular Science Türkiye’de saçmalıklar devam ediyor. | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] Şu yazıları da okuyabilirsiniz: https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  11. Popular Science’ın Nisan sayısı da felaket | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] Şu yazıları da okuyabilirsiniz: https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  12. Kuantum telefonlar | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  13. Kuantum Bilgisayarlar Bir Yanılsamadır | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  14. Kuantum Fiziği ve Sahtekarlar | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

  15. Çift yarık deneyi ve bilinç | Muratyildirimoglu's Blog Says:

    […] https://muratyildirimoglu.wordpress.com/2013/01/06/popular-science-ocak-2013-saysi-buyuk-bir-dus-kir… […]

Yorum bırakın